Lipidele

 

 

      Lipidele ( grasimile) constituie o importanta sursa energetica a organismului. La arderea a un gram de lipide se degaja 9 kcalorii. Grasimile se împart în vegetale si animale. Ele contin acizi saturati si nesaturati.
 Grasimi  saturate:
-in cazul acestui tip de lipide atomii de carbon contin toti atomii de hidrogen pe care ii pot tine si de aceea le numim grasimi saturate. Este vorba in special despre grasimile aflate in stare solida la temperatura camerei. Cel mai adesea regasim grasimi saturate in lapte, unt, inghetata, branza, slanina sau grasime animala. Grasimi saturate se afla si in plante, mai exact in uleiul de palmier sau cocos. Acest tip de grasimi este „vinovat” de cresterea colesterolului in sange si de sporirea riscului de boli cardio vasculare.
Grasimi nesaturate:
- Grasimi mononesaturate: Acestea provin din plante. Raman lichide la temperatura camerei dar se ingroasa daca sunt congelate. Exemple: grasimile din uleiul de masline, alune, avocado, masline si anumite nuci sau seminte. Aceste grasimi sunt recomandate in dieta zilnica fie dieta de sanatate ori dieta de slabire
- Grasimi polinesaturate: Si acestea provin din plante, dar raman lichide indiferent de temperatura. Grasimile polinesaturate provin din porumb, floarea soarelui, soia, peste, maioneza, anumite nuci sau seminte.
      Grasimile contribuie la absorbtia vitaminelor liposolubile si servesc ca sursa a acestor vitamine. De asemenea ele stimuleaza eliminarea bilei, functia exocrina a pancreasului, îmbunatatesc calitatile gustative ale hranei si provoaca senzatia de saturatie. Grasimile se depoziteaza ca substanta de rezerva în tesutul adipos sub piele, în jurul unor organe.

      Lipidile îndeplinesc un rol energetic în organism si se folosesc la lupta acestuia contra frigului, intra în componenta celulelor organismului, pot fi sintetizate din produsele intermediare ale metabolismului proteic si glucidic.
      Limitarea considerabila a grasimilor în alimentatie duce la micsorarea masei corporale, rezistentei organismului catre factorii daunatori ai mediului înconjurator (infectie, frig sa.)., retine cresterea si dezvoltarea organismului tânar.

      Surplusul de grasimi în alimentatie duce la dereglarea metabolismului, contribuie la aparitia unor maladii (ateroscleroza, diabet zaharat s.a.), face sa sporeasca masa corpului, micsoreaza pofta de mâncare, provoaca disfunctia ficatului, pancreasului, intestinelor, mareste coagulabilitatea sângelui. Deficitul metioninei, colinei, lecitinei, pe fondul surplusului de grasimi, contribuie la infiltrarea lipidica a ficatului. Excesul de grasimi cu limitarea glucidelor deseori contribuie la aparitia acidozei ca rezultat al acumularii în organism a corpilor cetonici (produsi de oxidare incompleta ai metabolismului lipidic). Grasimile sunt purtatori ai fosfolipidelor cu actiune lipotropa.
      Necesitatea medie a omului sanatos în grasimi constituie 30% din valoarea energetica a ratiei. La persoanele ce îndeplinesc un lucru fizic greu acest indice se mareste pâna la 35%. Folosirea în limitele normei a grasimilor constituie I -1,5g la kg, sau 70-100g pe zi pentru o persoana cu masa corpului de 70 kg. La calcularea lor se tine cont de grasimile libere si de cele care intra în componenta produselor alimentare. Pentru persoanele în vârsta se recomanda micsorarea continutului de grasimi din ratia alimentara zilnica pâna la 25% din valoarea energetica. Uleiurile vegetale trebuie sa constituie 25-30g din grasimile consumate.
      STIATI CA: In sine, carnea de peste si cea de pui sunt mai slabe decat carnea de vita sau carnea de  porc insa daca sunt prajite pot contine mai multe grasimi ? Va recomandam sa le consumati fierte sau la gratar si sa inlaturati pielea sau zonele grase daca tineti o dieta de slabire. Atunci cand mergeti la restaurant nu comandati peste prajit iar acasa desfiintati tigaia cu ulei!


Sarea....leac pentru toate Pizza perfectă pentru familia ta Spaghetti cu scoici Saint Jacques 9 sfaturi de nutritie corecta! Cartoful Combinatii de alimente compatibile si incompatibile 10 mituri despre nutritie Este sanatos uleiul alimentar? Calciul si magneziul, minerale esentiale pentru organism Rolul fierului in organism Rolul alimentatiei in fitness - Aminoacizii Importanta apei in curele de slabire Metode care te ajuta sa fii mai energic pe timpul zilei!!! Painea Alimentatia pe grupe sangvine Glucide Acneea nu e doar o boala a adolescentei Cura de slabit in numai 13 zile Regimul Okinawa Cafeaua!! Bananele-elixirul tineretii Ortorexia (obsesia) pentru alimentatia sanatoasa Importanta calciului! Caracteristicile marului Mierea si proprietatile sale Cocktail cu Pepene Verde Pepenele galben Totul despre soia Gulia!!! Morcovul!! Efectele scortisoarei!!! Varza-medicament miraculos! Dieta de iarna-ketogenica Efectele cepei!!! Usturoiul in viata noastra!!! Alimente sanatoase pentru a dormi mai bine Caracteristicile oului!! Avantajele ciocolatei!!! Dieta de ingrasare Cinci mituri populare despre nutritie, demontate Carbohidrati Componentele energizantelor!!! Ce sunt fibrele? Rolul vitaminelor in viata de zi cu zi!!! Lipidele Sarea iodata Miracolul Ceaiului verde!!! Proteinele Bulimia Importanta apei in viata noastra!!! Cerealele integrale pentru sanatatea dumneavoastra Dieta cu lamai Trucuri si sfaturi practice Dieta in cuplu Beauty Drinks - bauturi hipocalorice Diete pentru vara - scapa rapid de kilograme Alimentatia si sanatatea Prepararea salatelor (II) Prepararea salatelor (I)

Oferta speciala

Almette Smantana 150g ...

Pret: 6.8 Lei

Oferta speciala

Neumarkt 0.5l ...

Pret: 2.2 Lei

Oferta Speciala

Banane 1kg ...

Pret: 6.8 Lei

Oferta Speciala

7 Days Max Ciocolata 90g ...

Pret: 2.5 Lei